blijf jong en beweeg

6-7-2017, 00:00

Wat doet bewegen met je botten, spieren en uithoudingsvermogen?

We weten en ervaren het allemaal; naarmate we ouder worden merken we dat bewegen minder soepel gaat. Toch kunnen we de achteruitgang in het bewegen vertragen als we actief blijven.

Denk bijvoorbeeld aan botontkalking (osteoporose genoemd). Naarmate we ouder worden neemt de botdichtheid af. Hierdoor worden onze botten brozer en breken ze eerder als we vallen. De afname van de botdichtheid kunnen we niet tegengaan. Maar door in beweging te blijven kunnen we de snelheid waarmee de botdichtheid afneemt wel vertragen. Als we dan toch een keer vallen, lopen we minder risico op een botbreuk.

Ook de spiermassa neemt af als we ouder worden. Spieren zorgen ervoor dat we goed kunnen bewegen, op kunnen staan uit een stoel en zelf dagelijkse handelingen uit kunnen voeren. Om zelf regie te kunnen houden is het van belang om onze spieren uit te blijven dagen want alleen dan behouden we onze spierkracht. Doen we dit niet, dan neemt de spierkracht steeds verder af waardoor we minder kunnen, sneller vallen en afhankelijker zijn van anderen.

Wist u dat vanaf het 40e levensjaar het uithoudingsvermogen iedere tien jaar met ongeveer 9% afneemt? Na uw 70ste is dat iedere tien jaar zelfs 20%! Door in beweging te blijven werkt u aan uw conditie zodat u nog steeds zelf stukjes kunt lopen, de krant op kunt halen of naar het toilet kunt.

Schrikt u van bovenstaande informatie? Kom dan in actie. Het maakt niet uit wanneer je begint met bewegen. Ook op latere leeftijd kunt u nog steeds de positieve gevolgen ervaren van bewegen. Zorg wel dat u veilig beweegt en dat u de beweging aanpast aan uw huidige conditie en kracht.
 

Susan Vrijkotte