Telefoonnummer Solis(0570) 698 298

Dementie. Een verzamelnaam van ingrijpende hersenaandoeningen, waar op dit moment 270.000 Nederlanders aan lijden. Daar komen ieder uur vijf Nederlanders bij. Als cliënt sta je dus zeker niet alleen, al voelt dat soms wel zo. Dementie gaat gepaard met gedragsveranderingen, die door de directe omgeving vaak niet begrepen worden of zelfs zorgen voor onbegrip. Als casemanager dementie bij Solis weet Netty van de Grootevheen wat voor een impact dementie heeft op zowel cliënten als hun naasten. Netty: “Het is belangrijk om je aan te sluiten bij de beleving van iemand met dementie.”

Netty is al heel wat jaren werkzaam bij Solis. Eerst als cliëntbemiddelaar en sinds vijf jaar als casemanager dementie. “Partners en/of familie, maar ook wijkverpleegkundigen of hulpverleners van het sociale wijkteam schakelen mij in bij een ‘niet-pluis’ gevoel: een vermoeden dat iemand geestelijk iets mankeert. In die gevallen kom ik de situatie inschatten, maar vaak is de diagnose al gesteld en ben ik er om cliënten te begeleiden. Dat doe ik in de breedste zin van het woord. Iemand kan een vraag hebben over zijn of haar testament, over autorijden of over een privésituatie. De casemanager is er voor die vragen. Daarnaast heb ik een coördinerende rol richting de huisarts en schakel ik deze in zodra de situatie verslechtert. Dat doe ik voor een langdurige periode van soms wel vier jaar. Juist die duurzame relatie met een cliënt is wat de rol van een casemanager zo belangrijk maakt.”

Verschil zien

Op deze manier zet Netty zich in voor soms wel zestig cliënten. Maar ook voor alle naasten van deze cliënten, die evengoed gebaat zijn bij het werk van een casemanager. Netty: “Een casemanager helpt ze bij het regelen van de juiste zorg en is vraagbaak voor wat betreft de onzekerheden en onduidelijkheden van dementie. Daar is vertrouwen voor nodig.”
Bij een nieuwe aanmelding – mensen mogen zelf direct contact opnemen met een casemanager – zijn partners en familieleden voor Netty vaak de eerste contactpersonen: “Mensen met dementie hebben in het begin nog geen behoefte aan zorg, en hebben zelfs de neiging om in de ontkenning te schieten, terwijl er bij partners en naasten veel veranderingen opvallen. Deze veranderingen beginnen vaak onschuldig: iemand wordt vergeetachtig, weet soms niet meer welke dag het is, komt afspraken niet na of ziet er wat onverzorgder uit. Het is dan nog lastig om deze veranderingen direct aan dementie te linken. Je bent eerder geneigd te denken dat iemand wat warrig is, vanwege drukte of stress. Als buitenstaander zou je op het eerste gezicht ook niets merken. Maar als je 24 uur per dag betrokken bent bij iemand met dementie, dan ga je op den duur verschillen zien. En vaak zijn deze verschillen lastig en eng om samen te bespreken. Ook zijn ze bij iedereen weer anders. Iedereen is uniek.”

Onbegrepen gedrag

Naarmate de ziekte vordert, kan dementie leiden tot wat voor familie, vrienden en naasten overkomt als onbegrepen gedrag. Gedrag dat niet strookt met de situatie waarin het geuit wordt. Zoals dwalen, agressie, angst of onrust. “Een casemanager helpt naasten hiermee om te gaan”, vertelt Netty. “Dat begint met het besef dat jouw geliefde een ziekte heeft, waardoor hij of zij de regie aan het verliezen is. En daar verdrietig, boos of opstandig over kan worden. Of juist heel stil en teruggetrokken. Dat vergt inlevingsvermogen, dat niet altijd eenvoudig is op te brengen. In je hoofd weet je vaak wel hoe je moet reageren, maar in je hart roept het probleemgedrag van een geliefde een heel andere emotie op en denk je weleens: ‘doe eens normaal’, of zelfs erger. Dat is soms lastig.”

“Als jij komt, dan kan ik mijn verhaal kwijt”

Deze gedragsveranderingen maken dementie tot één van de meest aangrijpende hersenaandoeningen, die iemand van lieverlede afhankelijk maakt van de zorg van anderen. “Dat grijpt enorm aan”, vertelt Netty. “De echtgenoot van een cliënt vertelde mij eens dat, ondanks dat zijn vrouw nog in leven is, hij eigenlijk al heel lang weduwnaar is. Heel emotioneel.” Hoe ga je daar op een goede manier mee om? Netty: “Het is belangrijk om je aan te sluiten bij de beleving van iemand met dementie en de verschillende fasen van de ziekte. Die fasen kunnen per dag verschillen, wat goede inleving ingewikkeld maakt. Probeer daarom een luisterend oor te zijn en niet te overvragen. Als je vragen stelt, doe dit dan concreet. Dus niet ‘wat zullen we doen?’, maar ‘zullen we een wandeling maken?’. Realiseer je ook dat het niet gek is om hulp te vragen. Dat velen met dementie te maken hebben en behoefte hebben aan ondersteuning. Ook humor is belangrijk. Lach met elkaar en probeer het leven te blijven zien als iets heel bijzonders. Ik ben geen therapeut, maar biedt zo wél de steun die iemand nodig kan hebben. Zo zei een cliënt me laatst: ‘als jij komt, dan kan ik mijn verhaal kwijt’. Ik ben heel blij dat Solis mij en mijn collega in de gelegenheid stelt om de cliënten op deze manier te begeleiden.”

Neem contact op met Netty van de Grootevheen

Wilt u meer informatie over onze woningen, zorg of kosten? Of heeft u interesse in een woning van één van onze woonzorgcentra?

Netty van de Grootevheen

Netty van de Grootevheen

Casemanager dementie

0570-698298

Bel mij terug

Wilt u in contact komen met één van onze collega’s? Laat dan hier een terugbelverzoek achter. Dan nemen we zo spoedig mogelijk contact met u op.